Toyota bekræfter produktionen af ny mikrobil

Toyota har i dag bekræftet, at man i fremtiden fortsat vil udvikle og bygge en bil i det såkaldte A-segment, også kendt som mikrobilsklassen.

Den nye model skal fortsat være den økonomisk laveste indstigningsmodel i Toyotas modelprogram og vil blive bygget på koncernens succesfulde GA-B platform, som også er fundamentet i den nye Yaris, der netop er kåret som Årets Bil i Europa 2021, og den kommende Yaris Cross.

Onsdag den 3. marts 2021

Toyota har i årtier præget A-segmentet – også kendt som mikrobilsklassen – i Europa og i særdeleshed i Danmark, hvor modellen Aygo flere gange har været den mest populære bilmodel i Danmark. Med knap 65.000 Aygoer på vejene, er det da også en af de bilmodeller, der kører allerflest af på vejene i Danmark – kun lige akkurat overgået af to andre modeller.

Mens nogle bilproducenter har annonceret, at de fremover vender den mindste bilklasse ryggen, bekræfter Toyota nu, at fremtiden også vil byde på en bil i det vigtige A-segment fra den japanske mobilitetsgigant. Bilen skal fortsat fungere som den økonomiske indstigningsmodel for hele Toyotas modelprogram.

Toyotas nye bil i den mindste bilklasse bliver bygget på den såkaldte GA-B platform, der i forvejen lægger fundament til den nye og meget populære Yaris, og som også skal danne grundlag for den kommende mini-SUV, Yaris Cross, der introduceres senere i 2021.

Øget fokus på dynamiske egenskaber

Platformen er udviklet ud fra den såkaldte Toyota New Global Architecture (TNGA) filosofi, som flere af Toyotas andre nyere modeller også er blevet udviklet ud fra. Med TNGA-filosofien er der øget fokus på de dynamiske egenskaber, hvilket er med til at give bilerne et lavt tyngdepunkt, bedre styreegenskaber, højere sikkerhed og smartere design, da designerne har fået friere hænder til at forme en bil med et mere appellerende design end tidligere.

Toyota har store planer for sine i alt tre modeller, der skal bygges på GA-B platformen. Mobilitetskoncernen forventer således, at produktionen af Yaris, Yaris Cross og den nye model i A-segmentet samlet set vil være over 500.000 biler i Europa om året.

Det betydelige antal biler skal være med til at sikre stordriftsfordele, som er nødvendige for fortsat at kunne tilbyde et af de vigtigste elementer for kunder til biler i den mindste bilklasse – nemlig en økonomisk, attraktiv pakke.

Det store økonomiske fokus hos kunderne i A-segmentet spiller også ind på valg af drivlinje. I dag er A-segmentet stærkt domineret af bilmodeller med benzinmotor, hvilket illustrerer vigtigheden af det økonomiske aspekt i klassen.

Andre elektrificerede teknologier er i dag nemlig typisk dyrere og ville grundet bilernes ekstra kompakte størrelse i klassen også sætte visse mobilitetsbegrænsninger for kunden sammenlignet med en traditionel benzinmotor. Toyota forventer, at det fremover fortsat vil være afgørende for kunder i A-segmentet, at drivlinjen hverken gør bilen dyrere eller begrænser mobiliteten i forhold til det, man er vant til.