Toyota gør klar til sidste omgang med succesrig hybridracerbil

Når sæsonens sidste løb i World Endurance Championship – også kendt som Le Mans-serien – sættes i gang i den kommende weekend i Bahrain, bliver det samtidig de allersidste omgange for Toyotas motorsportsteam, GAZOO Racings, succesrige TS050 hybridracerbil. Hele tre sejre i 24-timers løbet på Le Mans er det blevet til, inden den regerende og i øvrigt også nykårede verdensmester kører i garage for sidste gang på lørdag.

Onsdag den 11. november 2020

Det bliver både en glædens og vemodens dag på lørdag, når den tredobbelte Le Mans-vinder, Toyotas hybridracerbil, TS050 Hybrid, har kørt sin sidste omgang i sæsonafslutningens 8-timers løb i Bahrain. For godt nok kan den succesrige hybridracerbil fejre endnu et verdensmesterskab i World Endurance Championship – også kendt som Le Mans-serien, men det bliver samtidig også sidste optræden, inden den endegyldigt triller i garage.

Siden debuten i 2016 har Toyota GAZOO Racings TS050 Hybrid været med i den absolutte top. I hybridracerens 33 løb har den vundet hele 18 gange, haft 15 pole positions og kørt den hurtigste omgangstid 14 gange i alt – heriblandt også den hurtigste omgang nogensinde i det legendariske 24-timers løb på Le Mans.

Der er altså alt mulig grund til i den kommende weekend at fejre hybridracerbilens sidste løb, som sætter en tyk streg under Toyota-teamets overlegenhed i denne udvidede sæson, som startede tilbage i sensommeren 2019.

Erstatning på vej

Selvom vemoden over TS050 hybridracerens definitive exit, skal man heldigvis ikke lede længe efter en erstatning, der kan leve op til sin forgængers ry. Efter weekendens løb bliver TS050 Hybrid nemlig erstattet af en helt nyudviklet racerbil designet i henhold til de nye Hypercar-regler og baseret på Toyotas GR Super Sport bil, der er under udvikling.

Dermed bliver weekendens løb måske snarere et showdown for kørerne af TS050 Hybrid med nummer 8. De regerende verdensmestre, Sébastien Buemi, Kazuki Nakajima og Brendon Hartley, har nemlig et forspring på 7 point ned til Le Mans-seriens nummer to efter deres sejr i 24-timers løbet på Le Mans i september i år.

På andenpladsen ligger teamkollegerne i den anden kraftfulde TS050 Hybrid med nummer 7. Mike Conway, Kamui Kobayashi og José María López måtte for første gang i sæsonen vige førstepladsen efter 24-timers løbet på Le Mans. Det gør dog, at de på andenpladsen får tildelt et lidt mindre succeshandikap.

Fremmer tættere konkurrence

Succeshandikap blev introduceret i den nuværende sæson for at fremme en endnu tættere konkurrence i Le Mans-seriens topklasse, LMP1. Idéen bag handikappet er at pålægge det enkelte team en tidsstraf afhængig af deres individuelle løbsplacering.

Det er anden gang i sæsonen, at der skal køres 8-timers løb i Bahrain. I december i fjor vandt TS050 hybridracerbilen med nummer 7, så teamet med nummer 8 har altså revanche til gode.

8-timers løbet, der finder sted uden tilskuere, begynder på lørdag klokken 14 lokal tid i Bahrain og slutter først efter mørkets frembrud. Uanset hvem der vinder, har TOYOTA GAZOO Racing allerede sikret sig verdensmesterskabet for konstruktører.